رصد مطبوعات
سیاست خارجی نیازمند حمایت داخلی است

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

رصد خبر | تردید نسبت به انتخابات رقابتی با مشارکت بالا، لزوم اقناع مردم در سیاست خارجی، احتمال توافق هسته‌ای ، هماهنگی دیپلماسی و حوزه دفاعی و هزینه کمتر مقاومت نسبت به دیپلماسی التماسی از محورهای مطالب روزنامه‌های یکشنبه ۳۱ اردیبهشت بودند.

چکیده مطالب مهم روزنامه‌ها را هر روز در رصد بخوانید.


تردید برای انتخابات رقابتی با مشارکت بالا

انتخابــات رقابتی یکــی از مؤلفه های افزایش مشــارکت در انتخابات اســت که حدادعــادل آن را دســت یافتنی می بیند، اما در خـلاء حضور مورد تأییدشان انتخاباتی رقابتی با مشارکت بالا خواهند داشت یا همان خالص ســازی که لاریجانی از آن سخن گفته، تحقق وعده انتخابات رقابتی یا مشــارکت بالا آن گونه که وزیر کشــور گفته، با تردید مواجه کرده اســت. از یک ســو اصولگرایــان که حتی تاب نامزدی علی لاریجانی را نداشــتند و این جور که به چشم می آید ظاهرا همچنان ندارند، احتماال راهکار حذف رقبا را دنبال می کنند و از سویی دیگر دعواهای جناحی در جریان اصولگرایی جذابیتی برای مردم نــدارد که بخواهند تنور انتخابات را گرم کنند. هرچند
اصولگرایان معتقدند به تنهایی با حضور پررنگ همه جریان های مورد تأییدشان انتخاباتی رقابتی با مشارکت بالا خواهند داشت یا شاید هم می خواهند این گونه القا کنند تا با انتقاد بابت تصمیمات و رفتارهایی که منجر به کاهش مشــارکت خواهد شــد، روبه رو نشوند و یک فرار رو به جلو انجام دهند.
شرق

کاهش حمایت مردم از سیاست خارجی

یک نکته بسیار مهم که رهبر انقلاب در سخنان خود اشاره کردند، توانایی تبیین اقناع‌کننده منطق رویکردهای کشور در موضوعات مختلف سیاست خارجی بود. اگر همین یک نکته رعایت شود، همه مسائل حل خواهد شد. اگر چنین توانایی‌ای وجود داشته باشد، به‌طور قطع از بحث و گفت‌وگو استقبال خواهد شد، چون سیاست خارجی نیازمند حمایت داخلی است. از ابتدای انقلاب تا چند سال پیش اغلب قریب به اتفاق سیاست‌های کشور در امور خارجی مورد حمایت حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم بود، ولی از چند سال پیش این حمایت ابتدا به زیر ۵۰ درصد و سپس پایین‌تر رسیده است و این خطری برای سیاست خارجی کشور است. دولتی که به سیاست خارجی خود اطمینان دارد، در سطح عموم و حداقل در سطح نخبگان می‌تواند مسائل را به بحث و گفت‌وگو بگذارد، زیرا از قدرت اقناع‌کنندگی خود اطمینان دارد. متاسفانه درسال‌های اخیر موضوعاتی از قبیل برجام و بخشی از سیاست منطقه‌ای ایران دچار این ضعف شده است که باید تجدیدنظر کلی برای اقناع افکار عمومی درباره آنها صورت گیرد.
هم میهن

احتمال توافق هسته‌ای جدید وجود دارد

برجام برنامه هشت‌ساله است و در خردادماه امسال تمام می‌شود و اگر خواسته شود یک توافق هسته‌ای جدید صورت گیرد می‌تواند پایه آن برجام باشد اما زمانبندی و تعهدات آن تغییر خواهد کرد. امکان توافق هسته‌ای جدید وجود دارد و کم‌هزینه‌ترین است. اگر توافق صورت نگیرد، تحریم‌ها گسترش می‌یابد و این احتمال وجود دارد که با توجه به بند ۴۲ امکان اقدامات نظامی به کشورهای غربی علیه ایران صادر شود.
محبعلی- هم میهن

برنامه ۵ ساله در شرایط فعلی اولویت ندارد

در شرایط کنونی که امکان پیش‌‌بینی وضعیت اقتصاد کشور در بازه زمانی کوتاه‌مدت (۶ماهه) وجود ندارد، هنوز نمی‌دانیم تصمیم نهایی دولت در خصوص تحریم و مذاکرات چیست؟ وقتی دولت برنامه‌ای برای پیوستن به FATF ندارد، صحبت از برنامه‌ریزی توسعه‌ای و تدوین نقشه راه پنج سال آینده کشور را نمی‌توان جزو اولویت‌های امروز اقتصاد ایران برشمرد. در همین راستا باید تاکید کرد که اگر روند کنونی در حوزه سیاستگذاری اقتصادی تداوم یابد و مشکل تحریم و روابط خارجی کشور برطرف نشود و تلاشی برای رفع تنش‌های منطقه‌ای کشور صورت نگیرد، شاید تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه به۳۰ درصد هم نرسد!
افقه- جهان صنعت


خلاء بین احکام کلان و اجرا در سیاست خارجی

در نظام سیاسی و حکومتی ایران، یک خلأ جدی وجود دارد که مشکلات بسیاری را شکل می‌دهند؛ خلئی که بین مسوول مستقیم حوزه سیاست خارجی کشور و مجریان آن به چشم می‌خورد. این حفره‌ها در جایی بروز می‌یابند که قرار است سیاست‌های کلان، تعریف مصداقی شوند. اکثر اختلاف‌ها، تفاوت دیدگاه‌ها و چالش‌ها مربوط به این خلأ است.دوگانگی‌ها در خصوص یک سیاست واحد نشان‌دهنده مشکلی در حوزه مصداق‌سازی است. این نگاه دوگانه در خصوص برجام و fatf هم کاملا نمایان است، بر این اساس است که معتقدم در نظام سیاست خارجی کشور خلئی بین احکام کلان ارایه شده توسط مقام معظم رهبری و تبدیل آن به احکام اجرایی و تقنینی توسط دولت و مجلس وجود دارد.
فلاحت پیشه- اعتماد

هماهنگی دیپلماسی و حوزه های دفاعی بال کمکی وزارت خارجه

ایران و دیپلماسی سیاسی‌اش که در سال‌های اخیر در مصاف‌های مهمی در دنیا حضور داشته، حالا با یک ابزار جدید برای پیشبرد سیاست خارجی خود روبه‌روست؛ دیپلماسی‌دفاعی، تا با استفاده از آن و فضاهای جدیدی که می‌سازد‌ به خوبی از منافع و مرزهای سیاسی و جغرافیایی‌ حراست و از سویی بازدارندگی خود را تقویت کند‌‌. همچنین هماهنگی دیپلماسی و حوزه‌های دفاعی می‌تواند به عنوان یک بال کمکی برای وزارت‌خارجه و دستگاه سیاست خارجی کشور عمل کند و اهداف نظام را بیش از پیش به سمت تحقق کامل‌تر سوق دهد؛‌‌ چراکه عالی‌ترین سطح روابط میان کشورها سطح نظامی است و وقتی همکاری به این حوزه برسد‌، نشان می‌دهد در حوزه‌های پایین‌دست نیز امکان تقویت روابط بسیار بیشتر از گذشته خواهد بود‌‌.
خراسان

هزینه مقاومت کمتر از دیپلماسی التماسی

هزینه مقاومت و دیپلماسی مقتدرانه، به مراتب از هزینه انفعال و دیپلماسی التماسی، کمتر است.
در دنیایی که به واسطه اقدامات مخرب و جنایتکارانه دولت‌های سلطه‌گر، «قانون جنگل» بر آن حاکم است، این اقتدار و دیپلماسی عزتمندانه است که احترام می‌آورد. احترامی که میوه‌های آن را می‌توان در حوزه‌های مختلف از جمله امنیت، عزت ملی و اقتصاد چید و از آنها بهره برد.
کیهان


رئالیسم رییسی جواب داد

رئالیسم رییسی در سیاست خارجی جواب داده است. موازنه قوا در دیپلماسی را احیا کرد، سیاست همسایگی ا اجرایی کرد . دیپلماسی التماسی را بایگانی کرد و اکنون برای ایران در نظم جدید جهانی فرصت ساخت.
ایران

https://rasadkhabar.ir/SvgV2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

وزیر کشور فرانسه: «تروریسم اسلام‌گرای سنی» اصلی‌ترین خطر برای اروپاست

ی اردیبهشت ۳۱ , ۱۴۰۲
رصد خبر | ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه در سفر به ایالات متحده، نسبت به «از سرگیری» تهدیدات تروریستی اسلامگراها در اروپا ابراز نگرانی کرد و خواستار تقویت همکاری‌های ضدتروریستی با ایالات متحده قبل از آغاز بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس شد. خبرهای مرتبط:متقی: دولت چهاردهم «نقش‌یابی همکاری‌جویانه » را در […]