رصد خبر | مجموع ناوگان هوایی مسافری در کشور ۳۳۳ فروند هواپیما است که از این تعداد ۲۱۷ فروند آن زمینگیر بوده؛ به عبارتی حدود ۶۵ درصد ناوگان هوایی مسافری کشور زمینگیر است.به گفته کارشناسان بخشی از این هواپیماها عمدتا به دلیل فقدان یک یا دو قطعه در آشیانهها متوقف شده و زمینگیر شدهاند.
پس از امضای برجام، ایران دهها هواپیمای جدید از شرکتهای بوئینگ، ایرباس و ایتیآر سفارش داد و قرار بود در مجموع ۲۰۰فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه شود تا تعداد هواپیماهای موجود از ۳۱۰ فروند به بیش از ۵۰۰ فروند برسد. اما با خروج آمریکا از برجام و بازگشت دوباره تحریمها، بوئینگ و ایرباس تحویل سفارشها را متوقف کردند و ایران تنها توانست سه هواپیمای ایرباس جدید و ۱۳فروند ایتیآر را تحویل بگیرد. تا پیش از تحویل این هواپیماها، میانگین سن ناوگان هوایی ایران ۲۵سال بود و با تحویل هواپیماها، این میانگین به ۲۳سال رسید. این درحالی است که بر اساس استانداردهای جهانی، هواپیماهای بالای ۲۰سال فرسوده به شمار میروند و بسیاری از هواپیماهای موجود در ناوگان هوایی کشور، بهویژه با توجه به شرایط تحریم، باید هرچه سریعتر از خط پرواز خارج شوند.
در کنار فرسوده بودن ناوگان هوایی، تحریمها دسترسی به قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای احیا و تعمیر هواپیماهای موجود در کشور را نیز مختل کرده است و تولیدات داخلی نیز توانایی تامین تمامی قطعات موردنیاز ناوگان هوایی کشور را ندارند.
ضرورت صدور مجوز بابت ترخیص قطعات هواپیما بدون ثبت سفارش
قطعات تحریمی هواپیما که شرکتها به سختی وارد کشور کردهاند، در گمرک به دلیل نبود ثبت سفارش مانده و ضرورت دارد دولت مجوزی به گمرک بدهد تا این قطعات بدون ثبت سفارش وارد کشور شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اعلام این مطلب در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» گفت: از آن منظر که واردات قطعات هواپیما برای شرکتهای هواپیمایی تحریم است، شرکتهای هواپیمایی به سختی و از کانالهای مختلف قطعه وارد کشور میکنند، اما چون امکان ثبت سفارش این قطعات وجود ندارد، گمرک نسبت به ترخیص این قطعات هواپیما اقدام نمیکند.
مقصود اسعدیسامانی افزود: شرکتهای تولیدکننده قطعه در خارج از کشور با ثبت سفارش قطعات هواپیما را به شرکتهای داخلی نمیدهند، به هر طریق که شده است قطعات را وارد گمرک میکنیم، اما گمرک به دلیل نبود ثبت سفارش اجازه ترخیص نمیدهد. به بیان ساده، ثبت سفارش و واردات قطعات هواپیما برای طرف خارجی (فروشنده) به خاطر ضوابط تحریمهای آمریکا امکانپذیر نیست.
وی ادامه داد: این مشکل به مدت چند ماه رخ داده و سازمان هواپیمایی کشوری با گمرک مذاکراتی را انجام داد. در مقطعی با تایید رئیسجمهور در استفاده از ماده ۴۲ قانون گمرکی ترخیص انجام میشد اما رئیس کل گمرک هم اعلام کرده که دیگر نمیتوانند بیش از این ادامه دهند و باید حتما مجوز صادر شود. به علت اینکه این مجوز صادر نشده قطعات، موتور و کالاهای مربوط به هواپیما در گمرک گیر کرده و اجازه ترخیص داده نمیشود.
اسعدیسامانی درباره عواقب این موضوع گفت: این موضوع باعث میشود که هواپیماها زمینگیر شده و بعضی از این هواپیماها نیز که در C چک (تعمیرات دورهای) منتظر قطعه بودند به علت نرسیدن قطعات مورد نیاز ترخیص نشوند. در گذشته بر اساس مجوزی که دولت داده بود، بدون ثبت سفارش فقط با ثبت خدمت قطعات ترخیص میشد. اما اکنون مدت مجوز تمام شده و هنوز هم تمدید نشده است.
وی درباره پیگیریهای صورت گرفته برای این مشکل گفت: در این زمینه با دولت صحبت کردهایم و سازمان هواپیمایی کشوری نیز پیگیر این موضوع است اما هنوز مجوز دولت صادر نشده است. وزارت راه و شهرسازی باید جدیتی در این زمینه داشته باشد که به نظر میرسد جدیت لازم وجود ندارد. اما سازمان هواپیمایی کشوری تلاش دارد این کار را انجام دهد. وی ادامه داد: پیش از این رئیس سازمان هواپیمایی کشوری طی پیگیری از رئیس کل گمرک و با استفاده از ماده ۴۲ قانون امور گمرکی نسبت به ترخیص برخی قطعات هواپیما از گمرک و با همکاری گمرک اقدام کرد، اما مجددا و به تازگی گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام میکند که برای ترخیص قطعات بدون ثبت سفارش، از دولت مجوز لازم است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار کرد: در حال حاضر قطعاتی نظیر لاستیک هواپیما در گمرک مانده است و گمرک هم ترخیص نمیکند. از سوی دیگر برخی هواپیماهای فعال موجود به تدریج نیازمند لاستیک هستند یا هواپیماهایی که به C چک (تعمیرات دورهای) رسیدهاند، نیازمند قطعه هستند اما قطعات در گمرک مانده است و همین موجب میشود که هواپیماها عملیاتی نشوند و همین موضوع عاملی است که موجب کاهش عرضه هواپیما و صندلی پروازی شده است و دوره انتظار دریافت بلیت را بین ۱۵ روز تا یک ماه افزایش داده است که این ناشی از عملیاتی نشدن شرایط پرواز هواپیماها است. به هر حال هواپیما اگر قطعه نداشته باشد زمینگیر میشود و اگر برای این مشکل فکری نکنیم به تدریج هواپیماهای کشور زمینگیر میشوند.
وی درباره تعداد هواپیمای زمینگیر مسافری در کشور گفت: از ۳۳۳ فروند هواپیمای ناوگان طبق اعلام سازمان هواپیمایی ۱۷۳ فروند هواپیما غیرفعال بوده و تعداد هواپیماهای فعال عملا ۱۱۶ فروند بوده و در صورت ادامه این روند به تدریج تعداد آن کاهش مییابد.
وی درباره تولید لاستیک هواپیما در داخل کشور گفت: برای برخی از هواپیماها لاستیک تولید میشود، اما تعداد زیادی از هواپیماها نیز نیازمند لاستیکهای وارداتی است که امروز در گمرک مانده است و باید هر چه سریعتر تصمیمگیری شود تا تعداد هواپیماهای فعال و عملیاتی کاهش نیابد.
استفاده از فرصت برجامی برای نوسازی ناوگان هوایی
دولت قبلی به صورت مستقیم وارد عمل شد و قراردادهایی با ایرباس و بوئینگ برای واردات هواپیماهای نو منعقد کرد. اما بعد از خروج آمریکا از برجام این قراردادها معلق شد و به مرحله اجرا نرسید. با استفاده از تجربیات دوره قبلی باید به گونهای عمل شود که به دنبال خرید هواپیماهای نو نرویم، زیرا خرید هواپیماهای نو با توجه به حجم سرمایهگذاری بالای مورد نیاز، توجیه اقتصادی ندارد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اعلام این خبر گفت: باید شرایطی فراهم شود که هواپیماهای با سال ساخت ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ خریداری شوند که هم یک نوسازی در ناوگان کشور اتفاق بیفتد و هم کشش قیمتی بلیت پاسخگوی سرمایهگذاری صورتگرفته باشد. خرید هواپیماهای دست دوم میتواند در شرایط فعلی اقتصادی دولت، کمککننده باشد. زیرا به نظر نمیرسد دولت توان سرمایهگذاری در صنعت حمل و نقل هوایی را داشته باشد. باید تسهیلاتی را فراهم کند که بخش خصوصی بتواند در این عرصه ورود و سرمایهگذاری کند.
وی افزود: با توجه به زمینگیر بودن بخش زیادی از هواپیماهای تجاری کشور، دولت باید تسهیلاتی را برای نوسازی ناوگان در اختیار شرکتها قرار دهد. با توجه به نرخ بلیت هواپیما عملا شرکتهای هواپیمایی نقدینگی لازم را برای این کار در اختیار ندارند.
منبع: دنیای اقتصاد