رصد خبر | روزنامههای اصولگرا در شماره امروز ۲۷ شهریور سفر رییسی به نیویورک را با کلید واژه هایی مانند ” سفر به کانون دیپلماسی” و “دفاع از دیپلماسی عزتمندانه” را برجسته و تحلیل و بررسی کردهاند.
روزنامههای منتقد دولت اخراج ۸ بازرس آژانس بینالمللی انرژی اتمی از سوی ایران و بحران در روابط دو طرف و تاثیر آن بر مذاکرات برای احیای برجام در سفر رییسی به نیویورک را در قالبهای مختلف خبری تحلیل کردهاند.
محور دیگر مورد توجه روزنامههای حامی دولت افزایش صادرات نفت ایران با وجود تحریمها بود.
مطبوعات منتقد دولت تحولات انتخابات، مهاجرت نخبگان و چرایی محرمامه بودن اطلاعات داراییهای مسئولان را بررسی کردهاند.
۲سال رییسی بزرگ تر از ۸ سال روحانی
کارهایی که دولت آقای روحانی در ۸ سال توان انجامش را نداشت؛ دولت سیزدهم در کمتر از دو سال انجام میداد. در منطق ریاضی کمیت ۲ کوچکتر از ۸ است اما اگر منطق کمی ریاضی را کنار بگذاریم و در مقایسه دولتها به کیفیت سالها توجه کنیم؛ ۲ بزرگتر از ۸ خواهد بود. با تغییر دولت در شهریور ۱۴۰۰ گرهگشایی از کارهای اجرایی آغاز شد و پیشرفت کشور شتاب گرفت که مهمترین جلوه آن اقدامات مؤثر در مسیر خنثیسازی سلاح تحریم بود. مانعسازی دشمن در این مسیر اصلا تعجب نداشت. اگر در سال ۱۳۹۶ تحلیل دستگاه امنیتی دشمن این بود که با روی کار آمدن آقای روحانی و عملکرد خسارتبارش، مردم به نقطه جوش میرسند، چنین تحلیلی برای آقای رئیسی وجود نداشت. پس باید آن نقطه جوش به شکلی مصنوعی ایجاد میشد. شورش دروغ و ابتذال در پاییز ۱۴۰۱ همین نقطه جوش مصنوعی بود که علت آن نه نقاط ضعف ایران بلکه تخریب نقاط قوت در دوره جدید مدیریت اجرایی کشور بود.
کیهان
تصمیم حساب شده ایران در اخراج بازرسان آژانس
در حالی که ایران میتوانست در واکنش به تصمیم سه دولت اروپایی، سطح غنیسازی خود را افزایش داده یا دستکم، میزان اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی خود را بیشتر کند، جلوگیری از فعالیت بازرسان آژانس، تصمیمی حساب شده، به حساب میآید. یک منبع مطلع در گفتگو با «جوان» با اشاره به گزارشها درباره جلوگیری از فعالیت هشت بازرس آژانس با ملیتهای فرانسوی و آلمانی، آن را حامل پیام به اروپا خواند. این منبع به خبرنگار «جوان» گفت: «تهران با تمرکز بر یک اقدام خاص، یعنی تعلیق فعالیت بازرسان با ملیتهای فرانسوی و آلمانی، ضمن پاسخ فوری با اروپاییان، این سیگنال را به طرفهای دیگر فرستاد که همچنان به تعهدات خود طبق توافق موقت اخیر پایبند است.» این منبع گفت: «مقامهای ایرانی میتوانستند سطح غنیسازی را بیشتر کنند، یا میزان آن را افزایش دهند، یا کار دیگری انجام دهند که مخل توافق اخیر مبادله و آزادسازی ۶ میلیارد دلار داراییها بود. این چیزی بود که احتمالاً اروپاییان خواستار آن بودند. آنها مخالف این توافق بودند. تهران هیچ کدام از این کارها را نکرد و در عوض، نوک پیکان را به سمت اروپاییان گرفت.»
جوان
فاصله گرفتن ایران از برجام و اروپا
در آستانه سفر رییسجمهور به نیویورک برای شرکت در نشست سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل، باید زمینهای ایجاد شود تا موضوع احیای برجام، محور مذاکرات رییسی با کشورهای ۴+۱ و امریکا قرار بگیرد. دیروز اما روند بیانیهنویسی میان ایران و آژانس ادامه یافت و دو طرف یکدیگر را متهم به عدم همکاری کردند.
پس از امریکا تعامل با اروپا برای احیای برجام ضروری است، اما عملکرد دولت به گونه ای است که هر روز ایران بیشتر از برجام و تعامل با اروپا فاصله می گیرد.
علی بیگدلی- اعتماد
مغایرت سادهزیستی با محرمانگی فهرست اموال مقامات
ایران یکی از کشورهایی است که به ضرورت سادهزیستی مدیرانش خیلی تاکید میشود و اینکه نباید در بند دنیا و ثروت باشند. باید پرسید اگر چنین است، پس چرا سیاهه اموال آنها در معرض داوری مردم قرار نمیگیرد؟ اگر واقعاً سادهزیست هستیم، این شفافیت را باید با اشتیاق بپذیریم؛ پس چرا براساس ماده ۵ قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۴، فهرست داراییهای اعلامشده موضوع این قانون در نزد مسئولانی که این فهرست و مستندات در اختیار آنان قرار میگیرد، محرمانه تلقی شده و هرگونه انتشار اطلاعات از آن، چه بهصورت عمد و چه بر اثر عدم رعایت نظامات اداری، جرمانگاری و برای آن مجازات پیشبینی شده است؟
هم میهن
رییسی با شرایط متفاوت در نیویورک
رئیسی در حالی برای دومین بار در نشست مجمع عمومی سازمان ملل حضور مییابد که تحولات پرشتاب رخ داده در سیاست خارجی ایران بویژه در یک سال گذشته مهر تأییدی است بر اینکه راهبرد دولت سیزدهم زیر سایه مقاومت فعال، صلحجویی و تقویت رابطه با کشورهای دور و نزدیک در منطقه در کوتاه مدت به منصه ظهور رسیده و همه چیز را مهیای آن کرده تا مقامهای حاضر در نیویورک گوش شنواتری نسبت به مواضع اصولی جمهوری اسلامی پیدا کنند. رئیسی در دو سال گذشته و از زمان آغاز به کار خود موقعیت متفاوتی را برای کشور نسبت به دورههای گذشته حضور رؤسای جمهور پیشین در مجمع عمومی سازمان ملل رقم زده است. وی با تعادلبخشی به سیاست خارجی برجامزده و اتخاذ سیاست پرسود همسایگی، تهران و ریاض را از یک رابطه پرتنش و بحرانی خارج کرده و سمت و سوی این مناسبات را در یک روند راهبردی به جریان انداخته و از سوی دیگر با تغییر دادن الگوی مذاکره با ایالات متحده در قالب مذاکرات شفاهی و به دست آوردن ضمانتهای لازم، آزادسازی اموال ایرانی را در نخستین مرحله این گفتوگوهای شفاهی ممکن کرده و در عین حال، با بهرهگیری از راهبرد خنثیسازی تحریمها، این ابزار فشار غرب در قبال تبادلات مالی و نفتی را بیش از پیش کماثر کرد.
ایران
ایران در تنش آذربایجان- ارمنستان با دیپلماسی برخورد کند
ایران باید با دیپلماسی قوی با تنش آذربایجان برخورد کند . ترکیه در غیاب روسیه قدرت مانور بیشتری پیدا کرده است تنشزایی آذربایجان مسیر ارتباطی ایران به ارمنستان و اروپا را مخدوش کرده است . روسیه در تنش در منطقه قفقاز نقش منفعلی ایفا میکند .
آذربایجان براساس مقتضیاتی که داشته برای اینکه گذرگاه زنگزور به نخجوان متصل شود این گذرگاه را به خاک خود متصل کرده است. در ابتدا نیز این گذرگاه متعلق به آذربایجان بوده که ارمنیها آن را تصاحب کردهاند. در شرایط کنونی کنترل این گذرگاه به دست آذربایجان افتاده و به همین دلیل مسیر ارتباط ایران به ارمنستان و اروپا مخدوش شده که به ضرر ایران تمام شده است. ایران از نظر حقوق بینالملل نمیتواند مدعی حق خاصی در این منطقه باشد. شاید از نظر تاریخی ایران مدعی شود که از این مسیر استفاده میکرده، اما از نظر حقوقی نمیتواند چنین ادعایی را اثبات کند. به همین دلیل اگر ایران قصد دارد این مسیر را باز کند باید از مسیر دیپلماسی اهداف خود را دنبال کند.
یوسف مولایی- آرمان ملی
تلاش برای احیای برجام در نیویورک
پیشبینی میشود بهطور حتم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بین طرفین ایرانی و اروپایی برگزار میشود. اخباری به گوش میرسند مبنی بر اینکه تلاشهایی برای برگزاری نشستی در نیویورک بین ایران و سایر امضاکنندگان این توافق هستهای؛ یعنی بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه در دست انجام است که اگر این نشست برگزار شود، ممکن است به احیای برجام کمک کند. به نظر میرسد مبنای این مذاکرات، سند موسوم به «سند سپتامبر» باشد که سند نهایی شده در جریان مذاکرات علی باقری و انریکه مورا در تابستان سال گذشته بوده است.
به گفته مقامات ایرانی، سند سپتامبر همان پیشنویس توافق احیای برجام است که پاییز گذشته روی میز طرفین بود؛ اما ناآرامیهای ایران باعث شد طرف غربی آن را از دستورکار خارج کند و متمرکز بر ناآرامیها در ایران شود. حالا به نظر میرسد این سند که مبنای مذاکرات است، در دستورکار قرار میگیرد.
صبح نو