رصد خبر | مدیر عامل سابق بنیاد فارابی گفت که سینمای ایران با تنفس مصنوعی زنده است و مدیرعامل جدید هم تاکید کرد که تقویت اقتصاد سینما رویکرد او در دوران تصدی این پست است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، مراسم تودیع سیدمهدی جوادی و معارفه مجید زینالعابدین مدیران عامل سابق و جدید بنیاد سینمایی فارابی صبح چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ در سالن عباس کیارستمی این بنیاد برگزار شد.
سیدمهدی جوادی از مهر ۱۴۰۰ تا تیر ۱۴۰۲ ریاست بنیاد فارابی را به عهده داشت، گفت: در قریب به دو سال اخیر عملکرد فارابی مثل خورشید ظهرگاهی مرداد ماه عیان است؛ آنکه میبیند روشناییاش را درک میکند و آنکه نمیبیند گرمایش را حس میکند.
مدیرعامل پیشین فارابی با یادآوری اینکه در سال گذشته تعداد ۱۱ فیلم از سوی فارابی تولید شد، افزود: وقتی فارابی را تحویل گرفتیم با خزانه خالی مواجه بودیم، اما با سعی و تلاش، موفق شدیم تا در طول مدت هشت ماه در سال سخت سینما این عملکرد را از خود بجا بگذاریم؛ ما با کنترل مولفههایی مثل قیمتها و … اجازه ندادیم هیچ فیلمی با بودجه بیش از ۲۰ میلیارد تولید شود.
جوادی ادامه داد: تعداد ۱۱۹ شاخص تولید محتوا با پلتفرم «دیدار» در فارابی کنترل شد و به جرات میتوان گفت در هیچ فیلم فارابی نکته ناسالمی که ناقض اخلاق و خانواده باشد را ندیدیم که این مدل «دیدار» ماحصل زحمت سالها تلاش پژوهشگران بوده و از مواردی است که به یادگار میتواند در سینمای ایران بماند.
اتوماسیونی شدن خوانش فیلمنامهها
مدیرعامل پیشین فارابی اظهارداشت: اگر از ما بپرسند چرا «هوک» یا «کاپیتان» را تولید کرده اید، جواب داریم. در این دوره سیاست تهرانزدایی داشتیم تا زیباییهای ایران را به تصویر بکشیم. طبعا این اتفاقات تبعاتی هم دارد، مثلا فیلمسازی که در منطقهای محروم فیلم میسازد نسبت به کارگردان باسابقه در تهران قطعا نتیجه کارش متفاوت خواهد بود، اما در نظر داشته باشید که کار بنیاد فارابی حمایت از همین فیلمسازان است. وظیفه ما بود تا با «کاپیتان» امید را ترویج کنیم یا «سینما متروپل» را ساختیم که در سالی سخت بگوییم وقتی پای منافع ملی در میان است، سینما را میدهیم تا آبادان را حفظ کنیم.
او گفت: اتوماسیونی کردن روند خوانش فیلمنامهها اتفاقی بود که باید رقم میخورد، همچنین اقدامات دیگری از کلینیک فیلمنامه تا باشگاه فیلماولیها را سپری کردیم؛ باشگاه فیلماولیها به عنوان مجرای استعدادیابی افراد تازهنقس در سینما راهاندازی و ۸۷ کارگردان طی آن به سینمای ایران معرفی شدند. همچنین امید میرود تا باشگاه بازیگران فیلماولی انشالله بعد از این بورسیه فارابی در پروژهها باشند. نهضت تولید فیلمنامه نیز خزانه کارآمدی است که خوراکی غنی در فارابی برای سینما ایجاد کرده است.
جوادی یادآورشد: همچنین بدخواهی و ایجاد تحریم در سینما که تلاش میشد تا سینمای ایران را از عرصه بینالملل حذف کند با برگزاری ۱۷ هفته فیلم ایران در دیگر کشورها و پنج هفته فیلم کشورهای دیگر در ایران خنثی شد تا حفظ نشاط اجتماعی سینما و همه این اتفاقات در سالی رخ دهد که پشت درهای سی تیر تلاشهایی برای خاموش کردن چراغ سینما میشد.
او اشارهای نیز به مولفههایی داشت که فارابی بهواسطه آنها توانست چراغ سینما را روشن نگه دارد و درباره آنها گفت: لطف پروردگار، سینماگران شریف کشورمان، همکاران غریب و مظلوم ما در فارابی و همچنین خود دولت و وزیر محترم ارشاد این کمک را به فارابی دادند تا این سال سخت و پرتنش را با تولیدات کمی و کیفی خوبی پشت سر بگذاریم. محمد خزاعی عزیز که همین فشار کاری او را امروز روانه بیمارستان کرده، از سلامتی خود برای سینما مایه گذاشته و پدرانه نسبت به تکتک اهالی سینما عرق و غیرت داشته است.
سینمای امروز ایران با نفس مصنوعی به حیات خود ادامه میدهد
مدیرعامل پیشین فارابی با تاکید بر اینکه سینمای ایران بیش از تغییر به تحول نیاز دارد، اذعان کرد: سینمای امروز ایران با نفس مصنوعی به حیات خود ادامه میدهد، باید از سینما جشنوارهزدایی کرد تا تبدیل به صنعتی پررونق شود. سینمایی که بحرانها آن را مدیریت و جشنوارهها خط و مشی آن را تعیین کنند، سینمایی قوی و استراتژیک برای نظام نخواهد بود.
جوادی هر مسئولیتی را امانتی در دست دیگری خواند و با بیان اینکه آقای زینالعابدین شخصیت سلیم و کارآمدی دارند، افزود: مطمئن هستیم دوران جدید فارابی دوران راهبردیتر و پر دستاوردتری خواهد بود.
او در پایان سخنان خود با تقدیر و تشکر از همکارانش در بنیاد سینمایی فارابی، اهالی رسانه و منتقدان تاکید کرد: هیچ اتفاقی در سینما رقم نمیخورد مگر با اتکا به همین اهالی سینما. امیدوارم فارابی به عنوان یک نهاد ملی و مستقل تحت فشارهای سهم خواهان و… از مسیر اصلی خود در خدمت به نظام دور نشود.
سینما علوم انسانی، فنی، تجربی و هنری را یکجا با خود دارد
مجید زینالعابدین با بیان اینکه جوادی خیلی جامع وموثق درباره فعالیتهای خود توضیحاتی مطرح کردند، گفت: ابتدا از محمدمهدی اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر میکنم که در این دو سال فراتر از انتظار به سینما خدمت کردند و دغدغه پیشرفت و تعالی سینما را داشتند. ما شاهد بودیم که برای تعالی سینما، جلساتی را از پنج صبح تا ۱۱ شب برگزار میکردند. همچنین از مساعی و زحمات ایشان تشکر میکنم و اعتمادی که بابت سپردن این مسئولیت به بنده داشتند. تشکر بعدی از هیات امنای فارابی است که توفیق خدمتگذاری در فارابی را به بنده محول کردند. از دکتر خزاعی نیز تشکر میکنم که به عنوان سینماگری که خود حوزه تولید را میشناسند و ارتباط خوبی با هنرمندان دارند، به خوبی سینما را مدیریت میکنند. ایشان توانستهاند در این سالهای سخت سکان سینما را به خوبی هدایت کنند. همچنین جا دارد قدردانی هم از همکاران بنیاد سینمایی فارابی داشته باشم.
مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه سینما علوم انسانی، فنی، تجربی و هنری را یکجا با خود دارد و جامعالاطراف است، گفت: به تعبیر رهبرمعظم انقلاب پیشرفت کشور در دست سینماست و مقولاتی چون هنر دینی از رهگذر این بینش شکل میگیرد. سینما در دولت سیزدهم با این نگرش پیش میرود که باید در خدمت مردم و انقلاب اسلامی باشد. وزیر محترم نیز چنین نگرشی را انتظار دارند و در سینما پیگیری میکنند. رعایت کیفیت و استانداردهای محتوایی، ارائه تولیدات کیفی، پرهیز از نگاه کمی گرایانه، توسعه فعالیتهای بینالمللی، تقویت اقتصاد سینما زیر پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران از رویکردهای سینمای ایران در دوره جدید است. در سینمای ایران سینماگران همت والایی برای پیشرفت این هنر دارند و سازمان سینمایی در دوره جدید این همت را متبلور میداند.
او در ادامه اظهار کرد: فارابی از سال ۶۲ تاکنون در مسیر ۴۰ ساله فعالیت خود امروز به دوران برانگیختگی و بلوغ رسیده و از حیث کارنامه و پشتوانه از اتقان و شخصیت بالایی برای کمک به تعالی سینمای ایران برخوردار است. برنامه راهبردی که در این دوره برای بنیاد از سوی سازمان سینمایی و دکتر خزاعی ابلاغ شده، مهمترین اسناد بالادستی برای کمک به تعالی سینمای ایران است تا انشالله با مشورت سینماگران و کمک همکاران بتوانیم گام اضافهای بر این ۴۰ سال فعالیت فارابی برداریم و با آثار کیفی و ماندگار در شان سینمای ایران باعث ارتقای سلیقه مردم شویم.
مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به برگزاری جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در مهر ماه گفت: اولین اتصال من به سینمای کودک و جشنوارههای سینمایی مهر ۱۳۷۹ در جشنواره پانزدهم کودک و نوجوان در اصفهان بود. در آن سال هیاهو و شور و نشاط جشنواره را شاهد بودیم و باید ازاین ظرفیت استفاده حداکثری کنیم. بیش از فکر کردن به گیشه سینما باید به سینمایی فاخرتر فکر کنیم.
مجید زینالعابدین گفت: تشکر پایانی من از جوادی است که همکار سابق ما در تلویزیون و از دوستان ما در سینما هستند، شخصی که زحمات زیادی برای فارابی کشیدند، بنابراین متواضعانه از همه خدمات ایشان در دو سال گذشته تشکر میکنم.