رصد خبر | همزمان با مذاکرات در وین برای رفع تحریم ها ،دولت بایدن لایحه ای به کنگره ارائه کرده که برخی تحریم ها علیه ایران را به قانون تبدیل می کند.
لایحه “قانون اختیارات دفاع ملی حاوی بندهایی درباره ایران است که به تحریم های ضد ایرانی رسمیت می بخشد و البته ، برچیدن تحریمی که به قانون تبدیل شد دشوارتر است.
این لایحه لازمالتصویب است ولی روال معمول کنگره نشان می دهد که نمایندگان کنگره تلاش خواهند کرد بندهایی به صورت متمم به این لایحه اضافه و یا بندهایی از آن را حذف کنند.
روند تصویب لایحه اختیارات دفاع ملی هم البته روندی طولانی و پیچیده است .
انتقال وجه به ایران ممنوع است
خبرگزاری فارس بندهایی از این لایحه را که مربوط به فعالیت های نهادهای ایرانی و یا تحریم های ضد ایرانی است را استخراج کرده است. از جمله آنها بند ۱۲۲۶ این لایحه است که در آن قید شده هیچ مقدار از وجوهی که به موجب این قانون در اختیار وزارت دفاع آمریکا قرار میگیرد نباید برای انتقال یا تسهیل انتقال ارز یا سایر اقلام ارزشمند به حکومت ایران، نهادهای تابعه حکومت ایران و یا عوامل آن مورد استفاده قرار گیرد.
توان نظامی ایرانی رصد و گزارش شود
بند ۱۲۲۷ لایحه بودجه دفاعی آمریکا مدیر اطلاعات ملی این کشور را ملزم میکند ظرف حداکثر ۱۸۰ روز بعد از تصویب این لایحه گزارشی شامل محورهای زیر تقدیم کمیتههای مقتضی کنگره کند:
۱- شرح مفصلی از پیشرفتهای نظامی ایران از جمله توانمندیهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی قدس سپاه پاسداران، ارتش و بسیج؛
۲- تمامی موارد عرضه، فروش یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران؛
۳- تمامی موارد پرتاب موشک از سوی ایران که با اهداف مختلف از جمله آزمایش یا ساخت یا استفاده در عملیاتهای نظامی انجام میشوند؛
۴- تغییرات در توانمندیهای نظامی گروههای تحت حمایت ایران به ویژه حزبالله لبنان، عصائب اهل الحق، حرکت حزبالله، النجبا، کتائب سید الشهدا، کتائب امام علی، کتائب حزبالله، سازمان بدر، فاطمیون، زینبیون و انصارالله.
۵- ارزیابیها از اثرات تحریمهای اقتصادی یکجانبه آمریکا بر توانمندیهای نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی قدس سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی، سازمان بسیج مستضعفین و گروههای تحت حمایت ایران به ویژه حزبالله لبنان، عصائب اهل الحق، حرکت حزبالله، النجبا، کتائب سید الشهدا، کتائب امام علی، کتائب جزبالله، سازمان بدر، فاطمیون، زینبیون و انصارالله؛
۶- ارزیابیها از تهدیدهای شبهنظامیان تحت حمایت ایران در عراق علیه پرسنل ایالات متحده در عراق و خاورمیانه؛
۷- ارزیابیها از تأثیر ممنوعیتهای تسلیحاتی سازمان ملل بر توانایی ایران در عرضه، فروش یا انتقال سلاح به صورت مستقیم یا غیرمستقیم (در زمانی که این ممنوعیتها اعمال میشد)؛
۸- ارزیابیها از توسل ایران به عملیاتهای آدمربایی علیه شهروندان ایالات متحده و ارائه تحلیلی درباره فرصتها برای مقابله با چنین اقداماتی یا تحمیل هزینههایی در ارتباط با آنها به ایران.
جو بایدن در بیانیهای که بعد از امضای این لایحه صادر کرده مخالفت خودش را بخشهایی از این بند ابراز کرده است. او در این بیانیه نوشته است: «برخی از مفاد این قانون، از جمله بندهای ۱۰۴۸، ۱۲۱۳، ۱۲۱۷ و ۱۲۲۷ (a)(1) عملاً قوه مجره و سازمانها را ملزم میکند گزارشهایی را به کمیتههای معین کنگره تحویل دهند که شامل اطلاعات بسیار طبقهبندیشده هستند و این گزارشدهیها میتوانند برخی منابع اطلاعاتی حیاتی یا برنامههای عملیات نظامی را افشا کنند.»
با این حال، بایدن این بیانیه را به عنوان قید تحفظ ذکر کرده و موضع او تأثیری در تبدیل شدن این بند به قانون نخواهد داشت.
غنیسازی در ایران
بخش دیگری از این لایحه به توضیح درباره «برداشت کنگره» از غنیسازی اورانیوم در ایران پرداخته و ادعا کرده است: «تصمیم ایران برای غنیسازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصدی یک اقدام تنشآمیز دیگر است و زمان گریز ایران برای ساخت مواد غنیسازیشده جهت ساخت بمب را کوتاه میکند.»