آکادمی علوم و هنرهای سینما اعلام کرد مراسم اسکار از سال ۲۰۲۹ به طور انحصاری از یوتیوب پخش خواهد شد؛ تصمیمی که به دههها همکاری این رویداد سینمایی با شبکه ایبیسی پایان میدهد و برای نخستینبار مهمترین مراسم جوایز هالیوود را کاملاً به فضای استریم منتقل میکند.
رصدخبر | فرهنگ ؛ در بیانیهای مشترک، بیل کریمر، مدیرعامل آکادمی علوم و هنرهای سینما، و لینت هوول تیلور، رئیس آکادمی اسکار، ضمن ابراز خوشحالی از ورود به یک «مشارکت جهانی و چندوجهی با یوتیوب»، اعلام کردند که این پلتفرم به «خانه» آینده اسکار و «برنامههای سالانه آکادمی» تبدیل میگردد.
همانطور که از بیانیه مدیران آکادمی مشخص است، این همکاری فراتر از یک شب مراسم اسکار است و شامل پخش زنده مراسم اعطای جوایز اسکار، اعلام نامزدها و مراسم صرف ناهار توسط نامزدها، جوایز اسکار دانشجویی، مصاحبههای اختصاصی با فیلمسازان و برنامههای آموزشی سینما و پادکستهای آکادمی میگردد.
قرارداد انحصاری یوتیوب از سال ۲۰۲۹ (صد و یکمین دوره از مراسم اسکار) آغاز میشود و تا سال ۲۰۳۳ ادامه خواهد داشت.
دلیل این انتقال بزرگ را میتوان در قدرتنمایی اخیر یوتیوب جستوجو کرد. یوتیوب در حال حاضر پربینندهترین سرویس استریم در آمریکا است و شبکههای تلویزیونی توان رقابت با آن را ندارند. این پلتفرم با پخش زنده مسابقات ورزشی (NFL)، به رکورد بیش از ۱۷ میلیون بیننده دستیافته است. همچنین در سالهای اخیر، ۲۱ درصد از رایدهندگان اسکار از خارج از آمریکا بودهاند و یوتیوب بهترین ابزار برای ارتباط با این اعضای بینالمللی است.
آکادمی علوم و هنرهای سینما از ماهها پیش در جستوجوی یک قرارداد تازه برای پخش این مراسم بود؛ قراردادی که هم منبع درآمدی کلیدی برای آکادمی محسوب میشود و هم در حفظ جایگاه فیلمهای اکران شده در سالنها بهعنوان هنر اصلی هالیوود نقش مهمی دارد.
هزینه حق پخش آکادمی که پیشازاین حدود ۱۰۰ میلیون دلار در سال بود، باعث شده بود غولهایی مثل دیزنی ، نتفلیکس و انبیسی هم برای تصاحب آن وارد رقابت شوند، اما در نهایت یوتیوب پیروز این میدان شد.
منابع داخلی فاش کردهاند که یوتیوب برای تصاحب اسکار، پیشنهادی «۹ رقمی» (بالای ۱۰۰ میلیون دلار در سال) روی میز گذاشته است. این در حالی است که شبکه ایبیسی (متعلق به دیزنی) که پیشازاین سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار پرداخت میکرد، به دلیل کاهش رتبهبندی تلویزیونی، به دنبال کاهش این مبلغ در قرارداد جدید بود. یوتیوب با این پیشنهاد سنگین، نهتنها دیزنی، بلکه رقبای قدرتمند دیگر را نیز شکست داد.
این خبر واکنشهای تندی را در هالیوود برانگیخته است. برخی تحلیلگران میگویند بسیاری از اعضای قدیمی آکادمی از این تغییر ساختاری و خروج از سنتهای تلویزیونی شوکه شدهاند. بااینحال، یوتیوب معتقد است این کار باعث الهامبخشی به نسل جدیدی از عاشقان سینما خواهد شد.
آنچه که مدیران دیزنی و هالیوود را شوکه کرده، این است که یوتیوب برخلاف نتفلیکس یا دیگر کمپانیهای هالیوودی، زیرساخت تولیدی برای برنامههای زنده بزرگ ندارد. بااینحال یوتیوب حالا ۳ سال فرصت دارد تا یک تیم تولید حرفهای برای اجرای زنده مراسم بسازد.
از سوی دیگر برخی معتقدند آکادمی عمداً یوتیوب را انتخاب کرده تا خودش کنترل کامل تولید مراسم را به دست بگیرد و یوتیوب فقط نقش «پلتفرم پخش» را داشته باشد. یکی از جذابترین مفاد این قرارداد برای آکادمی، رهایی از محدودیتهای زمانی تلویزیون است. در تلویزیون، آکادمی همیشه با شبکه بر سر طولانیشدن مراسم، قطعکردن سخنرانیها و زمان پخش پیامهای بازرگانی درگیری داشت. در یوتیوب، مراسم میتواند هر چقدر که لازم باشد طول بکشد.
مراسم سالانه جوایز آکادمی که به تجلیل از مهمترین دستاوردهای سینمایی سال میپردازد و بزرگترین ستارههای هالیوود را به یک سالن تئاتر در این شهر میکشاند، معمولاً حدود ۲۰ میلیون بیننده در آمریکا و میلیونها بیننده دیگر در سراسر جهان دارد.
قرارداد اخیر ایبیسی برای پخش اسکار در سال ۲۰۲۸ و همزمان با صدمین دوره جوایز آکادمی به پایان میرسد. این شبکه متعلق به شرکت دیزنی تا آن زمان همچنان پخش تلویزیونی مراسم را بر عهده خواهد داشت.
اما قرارداد تازه با یوتیوب که متعلق به شرکت گوگل است، نشاندهنده تغییری بنیادین در مسیر این مراسم و صنعتی است که سالها نسبت به تأثیر پلتفرمهای استریم بر سینما با تردید و نگرانی نگاه میکرد.
هالیوود در سالهای اخیر با دورهای دشوار از رکود و انقباض روبهرو بوده است؛ دورهای که تا حد زیادی ناشی از تغییر عادتهای تماشای نسلهای جوانتر است.
آخرین دوره مراسم اسکار ۱۹ میلیون و ۶۹۰ هزار بیننده داشت؛ آماری که به دلیل پخش همزمان زنده مراسم برای نخستینبار از طریق سرویس استریم هولو، در کنار ایبیسی، افزایش یافت. در دوران همهگیری کووید-۱۹، میزان بینندگان اسکار به پایینترین سطح خود رسید و تا ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کاهش یافت.
دیزنی اعلام کرد آخرین مراسم اسکار، پرمخاطبترین اسکار در پنج سال اخیر بوده است، هرچند پخش هولو با مشکلات فنی همراه شد و برخی بینندگان نتوانستند جوایز پایانی مراسم را تماشا کنند.
این آمار در حالی منتشر شد که تنها یک دهه پیش، پخش تلویزیونی مراسم اسکار به طور منظم بیش از ۴۰ میلیون بیننده داشت.

