رصد خبر |سایت محافظهکار واشنگتن فریبیکن از افزایش صادرات نفت ایران در شرایط تحریمهای سخت آمریکا گزارش داد و از اینکه دولت بایدن چشم خود را به روی این کار بسته است، انتقاد کرد.
این سایت نوشت: ناوگان «کشتیهای ارواح» ایران از سال ۲۰۲۱ حداقل ۲۲ میلیارد دلار نفت غیرقانونی را به چین منتقل کرده است که منبع اصلی درآمد را برای رژیم تندرو فراهم میکند و سؤالاتی را در مورد اجرای ضعیف تحریمها توسط دولت بایدن ایجاد میکند.
کشتی ارواح به آن دسته از کشتی های اسقاطی گفته می شود که هنوز از رده خارج نشده اند.
فری بیکن با استناد به گزارشی از اتحادعلیه ایران هسته ای (UANI) که مدعی “رهگیری ناوگان نفتکش های غیرقانونی تهران” است ، نوشت: تنها در سه ماه اول سال ۲۰۲۲، ایران به طور متوسط روزانه ۸۲۹,۲۶۰ بشکه نفت به چین صادر کرده است.
به نوشته این سایت، از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در مجموع ۳۳۷,۸۸۲,۵۲۰ بشکه به طور غیرقانونی به ارزش تقریبی ۲۲ میلیارد دلار به پکن رسیده است.
به ادعای اتحاد علیه ایران هستهای، ناوگان ایران متشکل از ۱۸۲ کشتی با مالکیت و پرچم خارجی، با دخالت اندکی از سوی ایالات متحده فعالیت می کند. این کشتیها به عنوان «آرمادای ارواح» تهران شناخته میشوند، زیرا این کشتیها اغلب موقعیت خود را در دریا مبهم و ردیابهای خود را خاموش میکنند کاری که نقض قوانین دریایی محسوب میشود تا شناسایی نشوند.
تجارت نفت ایران در بازار سیاه در دولت بایدن رونق گرفت و به اتهاماتی دامن زد از جمله اینکه ایالات متحده چشم خود را بر اجرای تحریم ها می بندد تا ایران را به احیای برجام ترغیب کند.
اتحاد علیه ایران هستهای مدعی است که توانسته چهار نفتکش را شناسایی کند که از نظر آنها فعالترین کشتی های ناوگان ایران هستند.
به نوشته این سایت، چهار کشتی از فعالترین کشتیهای ناوگان ایران – VIGOR، VIRGO، HORNET، و BERG 1 – توسط آتلانتیک ناوبری، یک شرکت مستقر در هند که با نهادهایی که ایالات متحده تحریم کرده است، اداره میشوند.
کلر جونگمن، از اتحاد علیه ایران هستهای به واشنگتن فری بیکن گفت: «در طول مدتی که چهار کشتی ذکر شده توسط آتلانتیک ناوبری اداره می شدند، اندکی بیش از ۱۹ میلیون بشکه نفت ایران به ارزش تقریباً یک میلیارد دلار را به چین حمل کردند.
جدیدترین اطلاعات در مورد این کشتیها و صاحبان آنها شبکه شرکتی درهمتنیدهای از شرکتهای پوششی را نشان میدهد که تشخیص اینکه چه کسی مسئول این کشتیها است را برای مقامات آمریکایی دشوار میکند.
چهار کشتی که مسئول تحویل نفت به چین هستند و توسط ناوبری آتلانتیک اداره می شوند، از طریق شبکه پیچیده ای از شرکت های خارجی با نهادهای تحریم شده مرتبط هستند.
این گروه دیده بان می گوید که در هفته های آینده مطالب بیشتری را در مورد این طرح فرار از تحریمها افشا خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به فری بیکن گفته که این وزارتخانه از واردات نفت غیرقانونی ایران توسط چین آگاه است و تحریمها “تا زمانی که لغو نشوند، به قوت خود باقی خواهند ماند و ما به هر گونه تلاش برای فرار از تحریمها رسیدگی خواهیم کرد.”
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «ما از کارشناسان تحریمی خود برای پاسخ به تلاشهای ایران برای دور زدن تحریمها، از جمله تلاشهای مربوط به چین، استفاده کردهایم و در صورت لزوم این کار را ادامه خواهیم داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به توافق هستهای سال ۲۰۱۵ گفت: ما به عنوان بخشی از گفتوگو درباره سیاست ایران و بخشی از تلاش دیپلماتیک خود برای دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام، به صورت دیپلماتیک با چینیها برخورد کردهایم. فکر می کنیم این مسیر مؤثرتری برای رفع نگرانی های ما است.»