رصد خبر | معاون سازمان بنادر گفت: اتحادیه اروپا و انگلیس، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و چند شرکت کشتی روسی و شخص مدیرعامل شرکت کشتیرانی را تحریم کردند، البته پیش از آن کشتیرانی جمهوری اسلامی به سه بندر اروپایی تردد داشتند اما این ترددها قابل توجه نبودند و ترددهای کشتیرانی از سمت اروپا به آمریکای لاتین سوق پیدا کرده است.
علیاکبر مرزبان در نشست خبری حاشیه نمایشگاه حمل و نقل در پاسخ به این سوال که گفته میشد کشتیهای ایرانی به بنادر اروپایی تردد داشتند و این تحریمهای اخیر اتحادیه اروپا منجر به قطع تردد کشتیهای ایرانی به بنادر اروپا شد، اظهار داشت: روز دوشنبه ٢٨ آبان ماه، اتحادیه اروپا و انگلیس، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و چند شرکت کشتی روسی و شخص مدیرعامل شرکت کشتیرانی را تحریم کردند، البته پیش از آن کشتیرانی جمهوری اسلامی به سه بندر اروپایی تردد داشتند اما این ترددها قابل توجه نبودند و ترددهای کشتیرانی از سمت اروپا به آمریکای لاتین سوق پیدا کرده است.
وی ادامه داد: زمانی که اتحادیه اروپا تحریمهای جدیدی را علیه شرکت کشتیرانی اعمال کرد، در اجلاس imo که حضور داشتم در بیانیهای اعلام کردیم این تحریمها بهانه بودهاست و این تحریمها اثری در عملکرد صنعت دریایی ایران ندارد. در واقع این تحریمها نشان داد که کفگیر اتحادیه اروپا در مقابل ایران به ته دیگ خورده و دیگر بهانهای برای تحریمها نداشتند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به دلیل تحریمهای اروپا گفت: اتحادیه اروپا مدعی شد که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تسلیحات نظامی به روسیه حمل کرده که این ادعا یک بهانه واهی برای تحریمها بود و نشان میدهد در مقابل ایران مستاصل شدهاند.
مرزبان تاکید کرد: در همان زمان که ایران با سه عضو برجام درباره تحریمهای هستهای درحال مذاکره بود اتحادیه اروپا این تحریمهای جدید را اعمال کرد البته که به خوبی میدانند این تحریمها تاثیری ندارد چراکه طبق اعلام اتحادیه مالکان کشتی بیش از ٩٧ درصد تجارت دریایی کشورمان با کشورهای غیر اروپایی است.
وی در پاسخ به سوال دیگر درباره علت عدم اجازه به کشتیهای ایرانی برای حضور در بنادر هند و چین گفت: دولت هند و چین هیچ مخالفتی با حضور کشتیهای ایرانی در بنادر این کشورها ندارند اما تردد کشتیهای ایرانی در بنادر دولتی این کشورها هیچ مشکلی ندارد اما در بنادر خصوصی این کشورها ترمینالها در اختیار شرکتهای خصوصی اروپایی و آمریکایی هستند بنابراین در صورت همکاری با ایران مشمول تحریمها میشوند.
عضو هیات مدیره سازمان بنادر همچنین درباره راه اندازی خط مسافری انزلی- روسیه اظهار داشت: وزارت حمل و نقل روسیه تقاضای راه اندازی این مسیر دریایی را داشت و قرار بر این است که کشتی کروز روسی بین ۵ بندر کشور حاشیه خزر در گردش باشد و مقصد نهایی آن بندر انزلی باشد و این خط دریایی مسافری تا ٣ ماه دیگر با کروز روسیه فعال خواهد شد.