آیا سیطره کامل گروه طالبان بر افغانستان و نزدیکی این گروه به پاکستان و چین و تمایلش برای پیوستن به کریدور چین-گوادر به کمرنگشدن جایگاه چابهار در تأمین نیازهای این کشور منجر میشود؟
گوادر بهجای چابهار
خاستگاه اصلی گروه طالبان، پاکستان است و حتی در جریان جنگ با گروه مقاومت دره پنجشیر، مسائلی نیز در مورد حمایت دستگاه اطلاعاتی پاکستان از نیروهای طالبان مطرح شد. فارغ از همه مسائل، سران طالبان که در جریان تعریف ساختار دولت امارت اسلامی، خود را برای برقراری روابط با همه کشورها حتی آمریکا راغب نشان دادند، دوستی محکمتری با پاکستان دارند و روی همکاری چین نیز بهعنوان رقیب اقتصادی آمریکا حساب ویژهای باز کردهاند.
یکی از نشانههای نزدیکی و همکاری اقتصادی فزاینده میان گروه طالبان و پاکستان این است که در روزهای پس از تصرف کابل توسط طالبان، برای نخستینبار ۵۰۰تن کود شیمیایی از بندر گوادر پاکستان به افغانستان ارسال شد. افزون بر این طالبان بهشدت بر همکاری با چین و پاکستان تأکید کرده و صریحاً افغانستان را بهعنوان بخشی از کریدور اقتصادی چین-پاکستان برشمرده است.
با این تفاصیل بهنظر میرسد طالبان با پیشبینی روابط پرتنش با ایالاتمتحده و تداوم تحریمهای این کشور میکوشد بیشتر به چین نزدیک شود تا بخشی از مشکلات اقتصادی از این مسیر کاهش یابد و در این وضعیت نیازهای خود برای اداره کشور را نیز از پاکستان فراهم خواهد کرد.
تأکید طالبان بر تبدیل افغانستان به بخشی از کریدور اقتصادی چین – پاکستان به آن معناست که مسیر همکاری سهجانبه ایران، هند و افغانستان بر محور چابهار در آینده اولویتی نخواهد داشت و حاکمان جدید افغانستان تمایلی به استفاده از مسیر چابهار برای نقلوانتقال کالا نخواهند داشت.
بهعبارتدیگر، رقابت قدیمی چابهار با گوادر و کراچی با سلطه طالبان بر افغانستان، احتمالا به سود گوادر و کراچی حلوفصل میشود و وقتی افغانستان بخشی از کریدور اقتصادی چین – پاکستان باشد، حداقل موقعیت ایران در حملونقل و ترانزیت افغانستان تضعیف خواهد شد.
البته با تغییر معبر طالبان از چابهار به گوادر، افغانستان همچنان میتواند واردکننده غذا و انرژی ارزان از ایران باقی بماند و ارتباط حملونقلی ۲کشور ادامه پیدا کند؛ بهگونهای که اکنون نیز جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری از عادیبودن تردد کامیونهای ایرانی در مرزهای افغانستان خبر میدهد؛ اما در این میان اگر توسعه معادن افغانستان آغاز شود، بهاحتمالقوی بخش عمده محمولههای معدنی از کریدور پاکستان چین و بندر گوادر وارد بازارهای جهانی خواهد شد.
سبقت صحار عمان از چابهار
گرچه سلطه طالبان در بدترین حالت میتواند سهم بندر چابهار از تأمین نیازهای افغانستان را به صفر برساند و با قطع ارسال کالاهای هندی از این بندر به مقصد افغانستان، بخشی از خدمات بندر چابهار متوقف شود، اما این بندر همچنان جایگاه استراتژیک خود را در اتصال کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد حفظ میکند و تقریبا در اهداف رؤیایی آن تغییری ایجاد نمیشود؛ اما مسئله اینجاست که در آنسوی آبهای آزاد، جدیترین رقیب خارجی بندر چابهار با سرعتی باورنکردنی مسیر توسعه را پیموده و به جایگاهی رسیده که عملا چابهار در برابر آن هیچ حرفی برای گفتن نداشته باشد.
بندر صحار عمان که حدود یک دهه پیش، برنامه توسعه آن با بندر شهید بهشتی چابهار در یک بازه زمانی آغاز شد، با جذب ۲۷میلیارد دلار سرمایهگذاری به یک هاب لجستیک در منطقه بدل شده درحالیکه بندر چابهار تقریبا در همان شرایط اولیه باقیمانده و حتی وعده سرمایهگذاری ۵۰۰میلیون دلاری هند در آن نیز بهطور کامل عملیاتی نشده است.
شکاف فزاینده میان توسعه صحار و چابهار را میتوان نماد تأثیر مخرب تحریم بر موقعیت ژئواکونومیک ایران دانست.
بندر چابهار ایران در حالی الفبای توسعه را هجی میکند که بندر صحار عمان یکی از سریعترین روندهای رشد و توسعه بندرها در جهان را تجربه کرده و در وضعیت کنونی در این بندر بهصورت هفتگی یکمیلیون تن کالا جابهجا میشود.
منبع: همشهری