رصد خبر | کامبیز نوروزی ، حقوقدان میگوید: هیاهویی که برای دستمزد ۶۰۰ میلیون تومانی یحیی گلمحمدی برای شرکت در یک برنامۀ تلویزیونی شکل گرفته است بی مورد و نادرست است.
متن کامل یادداشت کامبیز نوروزی را میخوانید:
هیاهویی که برای دستمزد ۶۰۰ میلیون تومانی یحیی گلمحمدی برای شرکت در یک برنامۀ تلویزیونی شکل گرفته است بی مورد و نادرست است. اخلاقاً و قانوناً او حق داشته این مبلغ یا بیشتر یا کمتر از آن را بگیرد. تقریباً در تمام کشورهای دنیا شخصیتهای هنری و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی برای حضور در یک برنامۀ تلویزیونی میتوانند دستمزد می گیرند.
از لحاظ حقوق رسانه مصاحبه، خصوصاً مصاحبۀ تفصیلی یک فرد با یک رسانه دارای ماهیت قراردادی است. آن فرد می تواند گفتگوی تفصیلی را بپذیر یا نه. می تواند برای آن شرط بگذارد. می تواند مبلغی را مطالبه کند یا نه. رسانه هم می تواند آن شرایط را رد یا قبول کند. باید توجه کرد که آنچه مصاحبه شونده به رسانه می دهد شامل اعتبار، چهره، وقت و کلام خود است که همگی دارای ارزش معنوی و مادی اند و به نسبت موقعیت و اهمیت او در عرصۀ عمومی موجب اعتبار و ارزش مادی و معنوی و حرفهای برای رسانه می شود.
اتفاقاً یکی از دلایل کاهش شدید مخاطبان تلویزیون ایران آوردن کسانی برای گفتگوست که عرصۀ عمومی در عرصۀ عمومی اعتبار و شهرتی ندارند و چهره و کلامشان جاذبه یا محتوایی تولید نمیکند.
حضور افرادی مانند گلمحمدی در تلویزیون موجب جلب مخاطبهای زیاد است. برنامههای پرمخاطب نیز درامد تبلیغاتی هنگفتی برای تلویزیون دارد.
میانگین هزینۀ تبلیغات تلویزیون بنا به نوشته آسیانیوز در شهریور ۱۴۰۳ برای هر ثانیه ۱۷۴ میلیون تومان است. این مبلغ برای برنامه های پربیننده تا ۳۷۰ میلیون تومان برای هر ثانیه افزایش پیدا می کند.
براساس همان قیمت میانگین درآمد تلویزیون برای ۱۰ ثانیه تبلیغ مبلغ یک میلیارد و هفتصد میلیارد تومان می شود. اگر قبل و در میان برنامه فقط ۵ دقیقه (۳۰۰ ثانیه) تبلیغ پخش شود درآمدی بالغ بر ۵۲ میلیارد تومان نصیب صدا و سیما میشود.
این درآمد در برنامههای گفتگویی ناشی از کیفیت و میزان مخاطبان برنامه و میزان شهرت و اعتبار و اهمیت کسی است که در مصاحبه شرکت کرده است. به عبارت دیگر بخش قابل اعتنایی از این ارزش افزوده را آن شخصیت خلق میکند.
چرا باید کسی که در حد خود شخصیتی معتبر است و برای برنامه اعتبار و مخاطب میآورد وقت و چهره و کلام خود را به رایگان در اختیار تلویزیون بگذارد؟ آیا مجریان، کارگردانها، بازیگرها و عوتمل تولید سریالها و برنامهها و سایر کارکنان یا همکاران دائم یا موقت صدا و سیما رایگان کار میکنند؟ آیا کسانی که در همه برنامه محفل شرکت میکنند پولی نمیگیرند؟
هزینۀ هر سریال معمولی تلویزیون طبق برآوردها چیزی حدود ۵ میلیارد تومان برای هر قسمت است.
اگر تلویزیون ایران به دلیل سوءمدیریت و ناتوانی در جلب مخاطب زیانده است و هزینههای بیحسابش بیش از بودجه و درآمدهای تبلیغاتی است، نمی توان توقع داشت که دیگران به رایگان در اختیارش قرارگیرند.
اگرچه کسانی هستند که به اسم کارشناس پزشکی یا روانشناسی یا امثال اینها پول هم به صدا و سیما می دهند تا در برنامه های عامه پسند شرکت کنند و به این ترتیب برای خود به شکل نامحسوس تبلیغ کنند، اما حکایت اشخاص مشهور و معتبر و محبوب فرق می کند.
تا جایی که میدانم خیلی از شخصیتهای مشهور هنری و فرهنگی و اجتماعی و احتمالا سیاسی برای حضور در برنامهها مبلغی را دریافت می کنند ولی از اعلام آن خودداری می کنند. یحیی گل محمدی اولین کسی است که صادقانه اعلام می کند برای شرکت در یک برنامۀ ۵۶ دقیقه ای از صدا و سیما پول دریافت کرده است. وی بعداً گفت این مبلغ را صرف امور خیریه کرده است اما اگر این کار را هم نمی کرد کمترین ایراد و خدشه ای به این وارد نمیشد که او چنین مبلغی دریافت کرده است. باب شدن علنی این رویه بالاجبار به حرفه ای تر شدن رسانه ها، از جمله تلویزیون کمک می کند.
در مورد صدا و سیما هم اگرچه فعالیتهای این سازمان بیحساب و کتاب است و انتقادات و ایرادات حرفهای و سیاسی و مالی بی شماری به آن وارد است اما در این مورد که این مبلغ را به کسی مثل گل محمدی پرداخت کرده است نمیتوان انتقاد کرد.